Met deze nieuwsbrief van Stg. SLYI willen wij onze donateurs, partners en volgers informeren over de…
Makers’ Hub in Sierra Leone
De creatieve industrie in Afrika biedt een enorm potentieel voor het stimuleren van werkgelegenheid en economische groei voor het hele continent. Maar de creatieve industrie in Sierra Leone staat voor een aantal uitdagingen zoals beperkte innovatie, afwezigheid van kapitaal en de grote concurrentie van fabrikanten uit bijvoorbeeld China.
De Sierra Leone Youth Initiative, opgericht door de in Tilburg wonende Abubakarr Bangura, zet zich in om de potentie van de creatieve industrie in Sierra Leone te benutten. Zo willen ze het SEP naaiatelier in Sierra Leone (zie ons eerdere bericht) uitbreiden en professionaliseren. Daarnaast willen ze een professionaliseringstraject aanbieden aan een werkgroep van 20 kledingmaakbedrijven.
De professionalisering van de creatieve sector gebeurt onder andere door de opzet van Makers Hubs. Hier vind je tools, tips en inzichten die je nodig hebt om meer te weten te komen over je doelgroep, prestaties en opkomende trends.
De opzet van een Makers Hub is een belangrijke ambitie van Sierra Leone Youth Initiative.
Het doel van deze Makers Hub is het stimuleren van onderwijs en ondernemerschap onder 50 jongeren in Sierra Leone en om bij te dragen aan SDG 8 (waardig werk en economische groei). De Makers Hub stelt Sierra Leone Youth Initiative en haar lokale partner SEP in staat om hun vakonderwijs (fashion, waterpompen, meubilair), business training en -coaching, en microkredietprogramma op te schalen.
Om deze reden investeert SLYI al drie jaar stap voor stap in de bouw van een nieuwe Makers Hub. De Makers Hub is gebouwd met gerecyclede materialen afkomstig uit de directe omgeving en via bulkzendingen van tweedehands bouwmaterialen uit Tilburg.
De bouw wordt deels gedekt door donaties (in geld en natura), en door inkomsten uit de verkoop van onze tassen. Het aantal partnerwinkels in Tilburg neemt toe en de webshop staat, maar de verkoop wil niet vlotten. Studenten van het Willem II College en Fontys Tilburg doen een marktonderzoek om de verkoop op te krikken. Er is veel animo voor dit totaalprogramma.
De uitvoering van dit bouwplan, de opschaling en professionalisering van activiteiten en de communicatie eromheen geeft nu al een mooie, concrete impuls aan de mondiale bewustwording in Tilburg via samenwerking met scholen en winkeliers en messaging richting consumenten.
De afgelopen jaren heeft het SLYI een netwerk van partners en leermeesters in Sierra Leone gebouwd die actief betrokken willen zijn bij de uitvoering daarvan. De bouw is nog niet klaar. Daarom zijn wij op zoek naar extra donaties om de bouw dit jaar af te ronden.